söndag 12 februari 2012

Utbildning

Utbildning (i varje fall på högre nivå) tror jag finns till för att ge dig de faktakunskaper, färdigheter, behörigheter, kontakter och/eller den cred/sociala status som krävs för en viss typ av jobb. Möjligtvis kan man också tänka sig att något sorts "tänk" följer med i paketet. Och kanske att utbildningen faktiskt övar upp din intellektuella "förmåga" i vissa avseenden...oavsett om det gäller problemlösning, studieteknik eller matematik.

En bra definition?

Har kommit in på statsvetenskaplig fotsättningskurs för typ femte gången nu, och för femte gången har jag svårt att förstå varför jag läser den.

Antar att det ger mig viss social status att ta en pol. kand, oavsett av jag läser, men jag "stör" mig på att jag varken kommer få den djupförståelse, de faktakunskaper eller de färdigheter jag skulle få om jag pluggade till exempel nationalekonomi, kemi eller biomedicin ^^

Jag tycker om att "förstå" saker. Att behöva tänka, och verkligen förstå dem på djupet. Hur molekyler interagerar, hur människan fungerar, hur tillväxt skapas. Tror inte man riktigt gör det med statsvetenskap. Det är inte en tillräckligt hård disciplin för det. Inte tillräckligt kumulativ.

Men ändå, jag vill ju göra en insats i samhället på något sätt, göra ett avtryck och få systemet att fungera bättre. Måste då inte statsvetenskap ändå vara typ.....nyttigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar