onsdag 23 april 2014

Episiotomi, What?

Jag lärde mig ett nytt begrepp idag, episiotomi. I samband med förlossning, så framgår ibland att tjejen är för trång. För att underlätta förlossningen, så klipper man upp henne, från slidöppningen och ner mot anus. Ingreppet har blivit ovanligare på senare tid, men är fortfarande någonting som utförs rätt rutinmässigt.*

Och det stör mig på något sätt.

Alltså, skillnaden mellan hur kvinnans kropp/sexualitet ständigt alltid idealiseras, och den respektlöshet den sedan verkar utsättas för  i verkligheten.  Ingreppet kan nämligen få rätt allvarliga biverkningar. Tjejen kan spricka upp hela vägen till anus. Med allt vad det kan innebära. Tjejer kan också få svårt att bli fuktiga upp till arton månader efter förlossning.

Vilket också stör mig, brinnande mansrättsaktivism till trots. Jag tycker föraktet mot killars sexualitet idag är någonting fruktansvärt. Ett problem vi verkligen borde prata om och ta tag i. Fast det är nu knappast någonting som blir bättre, bara för att någon annan blir osynliggjord och illa behandlad.


*Det bör nu kanske förtydligas att episiotomi ofta är det bästa av två dåliga alternativ. Tjejen kan annars riskera spricka upp helt okontrollerat, något som kan ge värre biverkningar, och kan få ännu svårare att läka ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar