söndag 18 augusti 2013

Intuition

Intuition har självklart mycket med magkänsla att göra, men det är inte bara en känslomässig "whim", det är mycket mer än så. Jag tänker fruktansvärt mycket, skriver handlingsplaner, utvärderingar och fan och hans moster. Ofta kan jag inte komma ihåg allt jag tänkt om någonting....men jag tror tankarna finns kvar ändå, i form av känslor och associationer, tankerester omvandlade till mindre platskrävande format.

Zip-filer liksom.

Jag har en skrämmande bra intuition. Både vad gäller människor och andra, lite större saker. Har bara väldigt svårt att ta den på allvar och faktiskt använda den som beslutsunderlag. Dels då det bara är känslor det handlar om, och dels för att jag sätter likhetstecken mellan intuition och fördomar, sådant som ska utmanas och bekämpas.

Inte bara intuitionen är på topp, utan logiken också. Kan kallt och sakligt ta hänsyn till både motivationen, tiden och alla andra resurser jag har till mitt förfogande, och utifrån det bedöma vad som är rimligt att åstadkomma  Kan utan problem förstå när intuitionen och känslorna faktiskt är satta ur spel, och vad jag måste göra för att komma tillrätta med situationen.

Konstigt nog...så hjälper inte det här. Både logiken och intuitionen blir alltsomoftast fullständigt satta ur spel. Av viljan att vara till lags, att stå för vad man säger, att inte bryta ett löfte. Av viljan att vara konsekvent, att inte förändras. Att tycka, tänka och göra som man alltid har gjort. Av viljan att vara, göra och t.o.m känna på ett visst sätt, att leva upp till en norm, till sina egna förväntningar.

....och det är väl typ något jag får försöka ta och jobba på.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar