tisdag 5 augusti 2014

Introvert - Den tysta revolutionen

Reflektioner angående "Introvert - den tysta revolutionen", av Linus Jonkman.

Det stämmer att vi förväntas vara mer extroverta idag. Folk följer normen, även då de inte förstår den. De gör vad som förväntas. Folk samlas och "festar", för att det förväntas. Man drar ut, och hoppar på dansgolvet, för att det förväntas. Vid flera sådana tillfällen, har faktiskt jag varit mest kreativ och drivande. Detta då jag vet vad jag själv behöver för att ha kul, jag kan se vad som saknas.

Det "har" bliviet lättare att vara introvert. Skulle aldrig fått så stort utrymme att uttrycka- och förverkliga mig själv annars. Inte utan blogger, afvm och...en del andra kanaler. Samtidigt har en del "bra" kanaler för introverta människor försvunnit.

Föreningskulturen är någonting bra och någonting givande. Med dess krav på fullständig demokrati, och att alla ska komma till tals. Tyvärr domineras merparten föreningar numera av slaviska lämmeltågsmänniskor, utan ett uns av självständigt tänkande. De tar åt sig vad andra människor tänkt, utan att själva riktigt analysera saken, och komma fram till någonting eget.

I think that's just sad.

Jag tror...att jag på många sätt är mer extrovert än introvert. Får energi av att dela med mig, både av känslor och tankar. Har alltid blivit fel, då jag inte kunnat göra det ordentligt. Det är  livsviktigt för mig, att hitta människor jag klickar med. Se upp till och identifiera mig själv med. Sedan är jag väldigt dålig på att leva ut den sidan, men det får kanske vara en annan sak. Personighet säger någonting om vilka drivkrafter du har, inte hur bra du är på att tillfredsställa dom.

Överlag, så tycker jag författaren blandar ihop det där. Var dina drivkrafter ligger, och vad det är du är bra på. Är inte "bra" på snabba ordväxlingar, och känner mig fruktansvärt rostig socialt. Men det blir inte mindre viktigt för det.

Så om vi sammanfattar; Drivkrafter och begåvning är två olika saker. Mina drivkrafter är i huvudsak extroverta. Min begåvning, eller mitt sätt att fungera, ligger i huvudsak på det introverta området. Förberedelser, planering, djupförståelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar