torsdag 26 juli 2012

Queer, ideal eller identitet?

För mig innebär begreppet queer två saker, dels en könsidentitet och dels ett ideal.

För de som inte känner sig hemma, vare sig som kille eller tjej, är det en könsidentitet. För många andra är det ett ideal, de vill inte vara begränsad av könsroller, inte av normer, sexualitet eller några andra normer heller för den delen. De vill kunna älska- och ha sex med alla, utan några som helst
begränsningar. Det är en vacker tanke, jag minns själv jag brukade tänka på det sättet, gör det fortfarande till viss del. Jag tyckte liksom man bara blev en halv människa av att förneka den manliga eller kvinnliga sidan av sig själv. En fullständig och harmonisk människa måste ha lite av varje i sig....som Ying och Yang typ.

Men den har en baksida också, den kan vara ohälsosamt att tvinga sig själv att vara mer öppen och alternativ än man egentligen känner för. Och man blir jävligt förvirrad också om du ständigt måste bryta alla normer. Vi behöver normer, vår hjärna fungerar på det sättet. Vi behöver kunna placera både oss själva och andra i olika grupper. Kan du inte göra det, om du ständigt bara måste bryta mot normen, blir du ofta bara ensam och förvirrad. Kan man inte relatera till någon/någonting blir det också väldigt svårt att veta vem man är.

Missförstå mig rätt, jag tycker visst du ska bryta mot normer, och knulla runt och älska vilka du vill precis hur jävla mycket du vill. Men det ska vara för att du känner för det och verkligen trivs med det, inte för att bevisa något för dig själv =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar