onsdag 17 juli 2013

Sex och samlevnad

Läste ett inlägg i SvD nyss på avdelningen "fråga psykologen".

Vi dejtar rätt friskt och träffar en massa killar – både yngre, äldre och jämnåriga. Hur ska man få en kille att fatta att även vi tjejer har behov och önskningar när det gäller sex? Som det är mest, så kör de bara på med sina egna grejer som de tycker man snällt ska ställa upp på. Efteråt kan det vara som att de inte gillar en för att man har haft sex första kvällen. Hur ska man ändra på detta? 

Nästa fråga handlar om preventivmedel. Där har vi också liknande erfarenheter. Det är nästan aldrig så att en kille frågar om jag eller mina tjejkompisar använder skydd. De tar helt enkelt för givet att det är så. Helt konstigt och väldigt orättvist, menar vi. Hur har det blivit så här? 

Delar upp svaren i enkelhetsordning, lättast först:

Preventivmedlen lämnas därhän, för denna gången.


Fråga 1

Efteråt kan det vara som att de inte gillar en för att man har haft sex första kvällen. Hur ska man ändra på detta? 

Jag tycker inte vi "ska" försöka ändra på någons sexuella preferenser över huvud taget. Det är ett feministiskt önsketänk, och ett jävligt farligt sådant. Vi går inte in och messar i folks identitet/sexualitet, vi vet alldeles för lite för det. Vi kan tycka folk är idioter, men vi ska aldrig tvinga dom vara någonting de inte är, än mindre göra någonting de inte vill eller trivs med.

Det finns mycket riktigt killar som är idioter. Du kan antingen slösa tid på att ändra på det, eller så kan du se till att hitta någon som "inte" har just den där inställningen du råkar störa dig på.

Fråga 2

Hur ska man få en kille att fatta att även vi tjejer har behov och önskningar när det gäller sex? 

Hur en kille över huvud taget kan ha lyckats undgå detta ligger bortom min begränsade fattningsförmåga. Jag har formligen dränkts med påbud om respekt, hänsyn och G-punkter sedan i varje fall mellanstadiet. Det finns orgasmguider i var och varenda veckotidning. I allt från aftonbladet till pappas gamla FIB-aktuellt från sjuttiotalet. Det finns timmeslånga videoguider ett musklick bort. De flesta killar jag pratat med har ö.h.t inga problem med detta, utan snarast raka motsatsen, de tänker för mycket på tjejen, och för lite på sig själva. Låt vara att min umgängeskrets  knappast är representativ.

Det måste finnas en hel hord djävulskt attraktiva och efterblivna analfabeter, som ligger och lurpassar ute i singelträsket. Det är den enda förklaring jag kan komma på.

Men om jag i varje fall ska försöka vara konstruktiv.

Det bästa jag kan komma på är egentligen att lära dig säga ifrån vad du vill. Det bästa vore naturligtvis någon kille/tjej som tar dig på allvar, och som du verkligen klickar med. Men vill du fortsätta fiska i singelträsket måste du både lära dig ta dig själv på allvar, och bli väldigt stark vad gäller att hävda både dig själv och dina gränser.

Jag önskar dig all lycka i världen. Men jag vet faktiskt inte hur man gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar