lördag 14 juni 2014

Mer om QFS

Right i ett tidigare inlägg, har jag skrivit lite om min vistelse på QFS. Alltså Queerfeministisk samling, som hölls under tre dagar i Nacka, utanför Stockholm.

Här kommer andra delen, kopierad (typ!) direkt från dagboken!

..........

Dagen har ändå varit rätt givande. Pratat väldigt mycket om just identitet, hur man känner- och hur man identifierar sig själv. Förvånande många, nästan nittio procent ser det här med queer som någon form av politiskt ställningstagande. Det är långt mer än jag någonsin hade förväntat mig. Och som jag tidigare varit inne på, är det inte någonting jag riktigt håller med om.

En sak som kom upp återkommande gånger var kroppar och kroppsspråk. Varken jag eller den enda andra killen i gruppen kunde relatera...men alla tjejer var extremt medvetna om det här. Hur de kunde modifiera sitt kroppspråk, till exempel, för att ge ett annat intryck till mottagaren.

Och jag misstänker väl...

Att man som tjej mycket oftare blir uppmärksammad, både för sin kropp och sitt kroppsspråk. Får mer feedback, och blir påmind om det på ett helt annat sätt. Inte bara om det, utan om identiteten din kropp och ditt kroppspråk för med sig. Och därför blir också dissonansen mycket större mellan hur du verkligen identifierar dig, och hur folk väntar sig du ska vara.

Och det är...enligt den logiken därför (fler) tjejer bryr sig så pass mycket sådant här. Blir mycket mer påtagligt. Blir någonting man måste ta ställning till, antingen för eller emot.

Well, typ.¨


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar