tisdag 20 mars 2012

Ang. Heberleins artikel

Ann Heberlein skriver i DN om den eventuella länken mellan främlingsfientlighet och hat mot kvinnor/feminister, ger er några utdrag plus kommentarer:

[...]Detta – magkänslan – blir bryggan till det jag tror att hon egentligen vill diskutera, nämligen hatet mot feminister och mot kvinnor i allmänhet. Pär Ström, Pelle Billing, Marcus Birro och Karl­ Ove Knausgård får i vanlig ordning företräda kvinnohatarna. Att Ström och Billing ger uttryck för både rädsla och förakt för kvinnor framgår med all tydlighet[...]
För det första, jag tycker varken Ströms eller Billings "rädsla och förakt mot kvinnor" är någonting som framgår med all tydlighet. Fine, jag kan själv störa mig på Pärs artiklar, rent känslomässigt. Men det är bara för att kvinnor är någonting som vördas i vårt samhälle, och att jag tagit till mig den uppfattningen mer än de flesta. Det innebär nu inte att den inställningen är bra i sig, den kan leda till stora problem ibland. Rent objektivt skriver Ström ingenting som inte flera feminister innan sagt om män, och då både grövre och värre.
[...]Det är väl belagt att inbördeskrig och etnisk rensning försiggås av en förberedelse, det man brukar kalla ”exkluderingens psykologi”. Den process som leder fram till att grupper och individer betraktas som syndabockar, som människor med lägre värde och färre rättigheter, sker inte över en natt, men när bollen väl är satt i rullning kan det gå snabbt.[...]Retoriken går ofta ut på att ”dom” har bestulet oss på något – pengar, makt, status. Om ”dom” förlorar vinner alltså ”vi”. ”Vi” får högre status genom att ”dom” föraktas, ”vi” får mer makt genom att ”dom” utesluts.
Om det finns någon grupp i samhället som föraktas idag är det tyvärr unga killar och medelålders vita män. Tycker det är fruktansvärt hur öppet det där kan ske ibland.  Tyvärr tycker jag Heberleins resonemang fångar dagens radikalfeministiska diskurs i ett nötskal, lite synd bara att hon inte inser det själv.  
[..]Det latenta, passivt aggressiva kvinnohat som både män och kvinnor bär måste problematiseras. Män lyssnar på män. Män vill bli respekterade av män, beundrade av män, smickrade av män. Kvinnor vill också bli respekterade av män, beundrade och smickrade: inte för sin sex appeal utan för sin intellektuella förmåga. Det vet männen.[...]
För det första har jag aldrig sett antydan till detta "latenta, passivt aggressiva kvinnohat" som Heberlein beskriver. Låt vara att jag lever lite i en bubbla men....jag har verkligen aldrig sett tillstymmelsen till det.

För det andra så vill vi ALLA få bekräftelse och bli behandlade som sexobjekt ibland. Både jag och Ann Heberlein skulle sannolikt bli väldigt besvikna om vi aldrig fick den bekräftelsen :)

Men det är klart fel att BARA behandla någon så, utan att ge honom/henne erkännande för sina andra kvalitéer. Eller att göra det när personen klart och tydligt signalerat att det inte känns okej för den delen ^^

That's it I guess!

Hansson out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar