måndag 11 juni 2012

Män, korruption och annat

Ringde upp "ring P1" idag och gnällde lite på deras oneliner om män och korruption.

Bakgrunden var den att statskontoret gett ut en rapport. I den får man reda på att 94 procent av alla mutor ges av män.

Mitt argument här är väl att män utgör 90 procent av alla som befinner sig i situationer där du behöver ge mutor över huvud taget. Som i byggsektorn, eller som rysslandsansvariga på stora företag.

Kanske fanns lite andra aspekter att ta upp nu när jag tänker efter...har det inte egentligen "alltid" varit så att män och killar har varit mer benägna att bryta mot regler, och kvinnor/tjejer mer benägna att följa dom och vara "duktiga"? Man har t.ex gjort experiment och frågat intervjupersoner om de i sista hand skulle vara villiga att stjäla en medicin de inte hade råd med, om den var livsavgörande för ens partner. Killar sade sig i varje fall vara mer villiga att göra det, tjejerna försökte oftare lösa problemet inom systemet, och t.ex resonera med expediten.

Har resonerat mer kring det här i denna posten. Se särskilt edit 2.

Jag kan egentligen inte se något negativt med att bryta mot reglerna, även om jag klart kan ha svårt att göra det själv. Att reglerna bryts kan helt sonika vara ett tecken på att systemet inte fungerar, och att reglerna aldrig gick att följa i första taget. Att du själv då kan sitta och vara "duktig", beror egentligen bara på att du låter någon annan ta riskerna åt dig.

Jag gjorde nog ett lite sämre inlägg än jag ville egenltigen, och svarade på lite saker jag inte tänkte igenom. Får ta det lite som en learning expericence, och hoppas det blir bättre nästa gång.

/Magnus

Edit: Lät faktiskt mycket bättre än jag kom ihåg. Inlägget går i skrivande stund att hitta här, på 35:03. Vi pratar alltså om progammet som sändes idag, dvs den 11 juni 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar